Subject: Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (384 SE) menetlemine Riigikogus
From: "Kaido Rosin" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Info Aadress" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Eesti Linnade ja Valdade Liit" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>,Eesti Tööandjate Keskliit <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Harju MK info" <[email-masked]>, "KP Koda" <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Konkurentsiamet"
Cc: "Riigikogu Kantselei" <[email-masked]>, "Kaido Rosin" <[email-masked]>
Date: Mon, 25 Mar 2024 16:40:27 +0200

Austatud koostööpartner

Vabariigi Valitsus algatas Riigikogus konkurentsiseaduse muutmise ja
sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (384
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/aaddeb81-860f-4ee4-a48c-a
ddc9969f320/konkurentsiseaduse-muutmise-ja-sellega-seonduvalt-teiste-seadu
ste-muutmise-seadus>  SE) ja eelnõu juhtivkomisjoniks on majanduskomisjon.

Eelnõu tutvustus: Eelnõuga võetakse Eesti õigusesse üle ELi direktiiv,
mille eesmärk on luua terves Euroopa Liidus toimiv konkurentsijärelevalve.
Konkurentsijärelevalvemenetlus aitab luua ja säilitada vaba turgu, mis
soodustab innovatsiooni ja muudab ettevõtjad välisturgudel
konkurentsivõimelisemaks. Konkurentsiseaduse muutmise eesmärk on tugevdada
konkurentsijärelevalvet, et tagada tarbijatele õiglasem hind, kvaliteetsem
ja laiem kaubavalik. Konkurentsijärelevalve toimuks kõigis liikmesriikides
ühtedel alustel ja sarnaste uurimismeetoditega, mis suurendab valdkonna
läbipaistvust ja kasvatab võimekust menetleda ka liikmesriikide üleseid
rikkumisi. Eelnõu aluseks oleva ELi direktiivi ülevõtmistähtaeg oli 4.
veebruar 2021. Praeguseks on Euroopa Komisjon esitanud Euroopa Kohtule
Eesti vastu hagi seoses direktiivi mitteülevõtmisega. Seaduse muutmise
olulisim osa on konkurentsijärelevalvemenetluse tervikregulatsiooni
kehtestamine. Konkurentsijärelevalvemenetluse läbiviijaks saab
Konkurentsiamet. Uus menetlus aitab Konkurentsiametil paremini
järelevalvet teha, sest selle uurimismeetmed on välja töötatud
spetsiifiliselt konkurentsiõiguse rikkumise uurimiseks. Konkurentsiõiguse
rikkumise tuvastamisel võib selle toime pannud ettevõtjale või ettevõtjate
ühendusele olla määratud trahv kuni 10 protsenti ettevõtja või ettevõtjate
ühenduse üleilmsest kogukäibest trahvi kohaldamisele eelnenud
majandusaastal. Kriminaalmenetlusele omaseid menetlustoiminguid nagu
jälitustoiming ja kinnipidamine konkurentsijärelevalvemenetluses kasutada
ei saa.

Eelnõu esimene lugemine Riigikogus on kavandatud 10. aprillile (K) 2024.
aastal.

Pöördun komisjoni esimehe nimel palvega, et kui Teil on eelnõu kohta
täiendavaid ettepanekuid, mis jäävad eelnõu reguleerimisalasse, siis palun
esitage need majanduskomisjonile hiljemalt 15. aprilliks 2024 (e-post:
<mailto:[email-masked]> [email-masked]).

Kogu eelnõu menetlusega seonduv teave, samuti teave komisjonile eelnõuga
seoses laekunud arvamuste ja ettepanekute ning vastutava Riigikogu liikme
ja ametniku ning kaasatud isikute kohta on leitav
<https://www.riigikogu.ee/tegevus/eelnoud/eelnou/aaddeb81-860f-4ee4-a48c-a
ddc9969f320/konkurentsiseaduse-muutmise-ja-sellega-seonduvalt-teiste-seadu
ste-muutmise-seadus> eelnõu kaardilt parlamendi veebilehel.

Kaasatud organisatsioonid: Audiitorkogu, Eesti Advokatuur, Eesti
Advokatuuri haldusõiguse komisjon, Eesti Advokatuuri konkurentsiõiguse
komisjon, Eesti Advokatuuri põhiõiguste kaitse komisjon, Eesti
Ehitusettevõtjate Liit, Eesti Infotehnoloogia ja Telekommunikatsiooni
Liit, Eesti Juristide Liit, Eesti Kaubandus-Tööstuskoda, Eesti Kaupmeeste
Liit, Eesti Linnade ja Valdade Liit, Eesti Pangaliit, Eesti
Suurettevõtjate Assotsiatsioon, Eesti Taristuehituse Liit, Eesti
Tööandjate Keskliit, Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtjate Assotsiatsioon,
FinanceEstonia MTÜ,

Harju Maakohus, Kohtutäiturite ja Pankrotihaldurite Koda, kohtutäitur
Risto Sepp, Konkurentsiamet, Pärnu Maakohus, Riigikohus, Riigikontroll,
Riigiprokuratuur, Tallinna Halduskohus, Tallinna Ringkonnakohus, Tallinna
Ülikooli Ühiskonnateaduste Instituut, TalTech Õiguse Instituut, Tartu
Halduskohus, Tartu Maakohus, Tartu Ringkonnakohus, Tartu Ülikooli
õigusteaduskond, Teenusmajanduse Koda, Viru Maakohus ning Õiguskantsleri
Kantselei.

Lugupidamisega

Kaido Rosin

Riigikogu majanduskomisjoni nõunik-sekretariaadijuhataja

T: +372 631 6433

M: +372 5349 6433

Riigikogu. Lossi plats 1a, 15165 Tallinn.

www.riigikogu.ee <http://www.riigikogu.ee>